Blažić pojašnjava da Vlada u tzv “tehničkom” mandatu je Vlada kojoj je prestao mandat na jedan od ustavom propisanih načina i to:
1.Prestankom mandata Skupštine ( redovni istek mandata),2.Skraćenje mandata Skupštine od strane poslanika ,
3.Raspuštanjem Skupštine od strane Vlade,
4.Kada Vlada izgubi povjerenje Skupštine,
5.Kada Vlada ili premijer podnesu ostavku .
6. Ako Vlada ne predloži budžet do 31 marta budžetske godine
Blažić kaže da se nova vlada se može izabrati samo nakon sprovedenih parlamentarnih izbora , jer je to jedini trenutak kada Predsjednik Crne Gore dobija ustavno ovlašćenje da predloži mandatara za sastav nove Vlade .
“Ovakvo tumačenje jasno proizilazi iz ustavnih odredbi sobzirom da je ustav jasno uredio razloge i uslove izbora mandatara, kaže on i objašnjava da je prvi uslov za određivanje mandatara konstituisanje Skupštine, a to znači nakom parlamentarnih izbora, jer se jedino tada Skupština može konstituisati, a ne na pola mandata već izabrane Skupštine koja je u mandatu.
Drugi ustavni uslov za određivanje mandatara prema riječima Blažića je rok od 30 dana od dana konstituisanja Skupštine (član 103 stav 1 ).
Blažić objašnjava da treći uslov se ispunjava kada Predsjednik Crne Gore u postupku određivanja mandatara obavi razgovore sa predstavnicima političkih partija zastupljenih u Skupštini , dvoje sudija ustavnog suda i zaštitnikom ljudskih prava i sloboda (član 95 stav 1 tačka 5).
“Termin “tehnička Vlada” je termin koji ukazuje da Vlada vrši svoju funkciju i nakon prestanka njenog mandata do novih parlamentarnih izbora”, pojašnjava on.
Kako kaže pri tome takva vlada, u komparativnim političkim sistemima, je fokusirana na vršenje samo tekućih poslova koje obezbjeđuju funkcionisanje države, ali bez mogućnosti zakonodavne inicijative i donošenja strateških odluka vlade za državu.
“Medjutim u našem ustavno pravnom sistemu Vladi kojoj je prestao mandat nastavlja sa radom do izbora nove vlade tj. nakon parlamentarnih izbora. Takva tzv. “tehnička” Vlada koja “ex constitucione” – po sili Ustava , nastavlja da vrši svoje funkciju, istu ne obavlja u ograničenom nego u punom ustavnom zakonskom kapacitetu kao i legitimna Vlada uz samo jedno ustavno ograničenje – da ne može raspustiti Skupštinu Crne Gore ( član 110 stav 3 )”, zaključuje profesor Blažić.
Preporučeno
I.Đ.