“Ako panagiju jedni drugima ne uručuju patrijarsi i vladike – onda, ako je pokloni svetovni vladar vladici, to znači da se vladar postavio iznad vladike. U tom slučaju, Mandić je postao pontifex maximus. On je greškom nastupio kao vladar crkve – ujedno je i kralj i patrijarh. Mandić svakako nije nijedno ni drugo. Uručio je pogrešni dar – sem ako ona nije slikarska, svetovna stilizacija standardne panagije. Njegova panagija nema službeni značaj čak i kada to ne bi bila i izraz je neznanja. U suprotnom, izazvala bi najveću napetost između države i crkve”, kazao je univerzitetski profesor i teoretičar religije Dragan Veselinov.
Poručio je da bi od predsjednika Skupštine Crne Gore „prije očekivao da pita mitropolita Joanikija gdje su ukradene zlatne, srebrne i safirske srednjovjekovne panagije koje su iz Cetinjskog muzeja prenešene u Cetinjski manastir“.” Iz njega su netragom nestale. Ima ih oko šesnaest. I neprocjenjive su vrijednosti. One su prije Kraljevine SHS služile kralju Nikoli Prvom kao trezorsko pokriće valuti Crne Gore”, istakao je Veselinov.
Mandić i Mićović, sudeći prema navodima saopštenja Skupštine, nijesu pominjali ovu temu, već je šef parlamenta prenio mitropolitu Crkve Srbije da su on i stranka koju predvodi „uvijek sa posebnim uvažavanjem tretirali ulogu mitropolita i same crkve koja je stvorila Crnu Goru“.
Mićović je, kako se ističe, saopštio da se jasno vidi da su stvari „u zemlji krenule nabolje i da su svi, uključujući i crkvu, primijetili da novi saziv Skupštine Crne Gore donosi veoma važne odluke i ostvaruje zapažena dostignuća“.
” Prisustvujemo promociji politika koje su čekale svoju šansu 30 godina i vidimo da su tu šansu čekale samo da bi nas ponovo gurnule u scenario 90-ih, đe popovi vode politiku i đe je sukob, a ne dijalog, način rješavanja sporova”, poručio je šef poslaničkog kluba Demokratske partije socijalista (DPS) Andrija Nikolić.
Istakao je kako Vlada ćuti „dok nam državljanin Srbije na čelu crnogorskog parlamenta u društvu popova javno govori o planovima za budućnost Crne Gore“.
” Prave se „mrtvi“, jer joj isti Andrija Mandić uz podršku Joanikija „prijeti rekonstrukcijom“ prije roka. Spajićeva vlada glasno ćuti i na četničke orgije u njegovim Pljevljima, u režiji tamošnjeg predsjednika Opštine Daria Vraneša, a ne glaska se ni povodom zaoštravanja odnosa sa susjedima koje režira njen ministar odbrane”, rekao je on.
Poslanik Socijaldemokrata Boris Mugoša poručio je na mreži X da su za „Mandićev performans odgovorne one političke strukture sa kojima njegova koalicija vrši postizbornu vlast, jer su one presudno uticale na njegov izbor“.
” Po ko zna koji put se jasno pokazuje kako izvještačeno zvuče narativi o fokusiranju na Evropsku uniju, ekonomiju i slične floskule”, napisao je on.
Potpredsjednica Liberalne partije Jelena Marković pozvala je suverenističke partije da traže uklanjanje trobojke iz kabineta Andrije Mandića, uz poruku da je „četnički vojvoda umislio da je Skupština njegova privatna prćija“.
Oglasio se i Malik Kovačević iz Građanske inicijative „21. maj“ s porukom da je „posjetom Joanikija, Mandiću isparilo i ono malo fiktivnog europejstva koje se trudio da prikaže zemlji i svijetu“. On je pozvao tužilaštvo da „konačno počne da kažnjava isticanje ovog komada platna po državnim institucijama i počne da uklanja isto“.
Diplomata Miodrag Vlahović imao je poruku za Pokret ,,Evropa sad“.
” Pozdravio vas je sve knjaz Danilo. On je to davno riješio. A vi ljubite ruke živim i mrtvim popovima Crkve Srbije”, napisao je Vlahović na društvenoj mreži X, dok je DPS-u poručio: „Završite tu Ramajanu & Mahabharatu od partijskih izbora i radite nešto“.
FCJK i PEN centar: Sramni Mandićev postupak
Sa Fakulteta za crnogorski jezik i književnost i iz Crnogorskog PEN centra poručili su da je „ljubeći ruke episkopu Crkve Srbije u Skupštini Crne Gore vojvoda Andrija Mandić poslao jasnu poruku svim crnogorskim građanima da je Skupština Crne Gore instrument u rukama Crkve Srbije, odnosno Aleksandra Vučića koji njome suvereno upravlja“.
Upozorili su i na dvije „krupne laži u zvaničnome saopštenju predśednika Skupštine Crne Gore“.
” Prva je da je Sv. Simeon zaštitnik grada Podgorice, čime se jasno vidi da Crkva Srbije u Crnoj Gori svetosavlje pretpostavlja pravoslavlju i hrišćanstvu zamijenivši apostola i jevanđelistu Marka lokalnim srpskim svecem čije se „zaštitništvo“ u Crnoj Gori mjeri brojem razorenih gradova i preobraćanjem slave njihove „u obraz zapustenija“, kako stoji u njegovoj svetačkoj biografiji. Druga krupna laž u tome zvaničnom saopštenju tiče se Miroslavljeva jevanđelja kao svjetski poznatoga crnogorskoga ćirilskog spomenika, nastaloga najvjerovatnije u Kotoru, koji je – liše potonja dva lista – pisao crnogorski pisar Varsameleon”, istakli su oni.
Preporučeno
Poručili su da ovaj postupak šefa parlamenta „obavezuje sve građanske snage u Skupštini Crne Gore da iniciraju njegovu hitnu smjenu ili do daljnjega bojkotuju rad parlamenta kojim upravlja četnički vojvoda“.